Sdílená kola pronikají do stále většího počtu měst. Jedna z nejrozšířenějších služeb, Nextbike, nyní atakuje už čtyři desítky sídel po celém Česku. „Mou dlouhodobou vizí je sto, možná sto padesát měst, kde bychom mohli naši službu nabízet. Letos jsme otevřeli i menší města, jako Česká Třebová či Moravská Třebová. Nebo Klášterec nad Ohří,“ říká Lukáš Luňák, šéf a spoluzakladatel společnosti Nextbike Czech Republic. Bikesharing se podle něj obecně vyplatí ve všech městech nad pět tisíc obyvatel. Záleží ale i na vzdálenosti od ostatních měst.

Výrazný vliv na půjčování sdílených kol mělo propojení s Lítačkou v Praze. Výpůjčky do 15 minut představují zhruba devět z deseti všech výpůjček.

A co se ještě dozvíte?

  • jak často Lukáš Luňák jezdí na kole a kdy a na co využívá sdílené kolo
  • zda bere za konkurenci i sdílené koloběžky a v čem se zákazníci obou služeb liší
  • jak se lidé ke sdíleným kolům chovají a jak dlouho v ulicích vydrží
  • zda si lidé půjčují kola i v zimě a jaký objem výpůjček ve srovnání s letní sezónou udělají
  • proč je sdílení kol těžká byznysová disciplína
  • jakou část příjmů tvoří peníze od měst, která platí za krátkodobé výpůjčky
  • jak se Luňák ke sdíleným kolům dostal, jakou roli v tom hrálo rodinné podnikání a jak dopadly jeho první vlastní podnikatelské pokusy

Tento díl podcastu Na vlně podnikání moderuje Martin Petříček, zástupce šéfredaktora týdeníku Ekonom.

Související