Sdílená kola pronikají do stále většího počtu měst. Jedna z nejrozšířenějších služeb, Nextbike, nyní atakuje už čtyři desítky sídel po celém Česku. „Mou dlouhodobou vizí je sto, možná sto padesát měst, kde bychom mohli naši službu nabízet. Letos jsme otevřeli i menší města, jako Česká Třebová či Moravská Třebová. Nebo Klášterec nad Ohří,“ říká Lukáš Luňák, šéf a spoluzakladatel společnosti Nextbike Czech Republic. Bikesharing se podle něj obecně vyplatí ve všech městech nad pět tisíc obyvatel. Záleží ale i na vzdálenosti od ostatních měst.
Výrazný vliv na půjčování sdílených kol mělo propojení s Lítačkou v Praze. Výpůjčky do 15 minut představují zhruba devět z deseti všech výpůjček.
A co se ještě dozvíte?
- jak často Lukáš Luňák jezdí na kole a kdy a na co využívá sdílené kolo
- zda bere za konkurenci i sdílené koloběžky a v čem se zákazníci obou služeb liší
- jak se lidé ke sdíleným kolům chovají a jak dlouho v ulicích vydrží
- zda si lidé půjčují kola i v zimě a jaký objem výpůjček ve srovnání s letní sezónou udělají
- proč je sdílení kol těžká byznysová disciplína
- jakou část příjmů tvoří peníze od měst, která platí za krátkodobé výpůjčky
- jak se Luňák ke sdíleným kolům dostal, jakou roli v tom hrálo rodinné podnikání a jak dopadly jeho první vlastní podnikatelské pokusy
Tento díl podcastu Na vlně podnikání moderuje Martin Petříček, zástupce šéfredaktora týdeníku Ekonom.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.